Hoi mensen:),

wie van jullie is het met me eens dat Rayman1 nog altijd een prachtig kunstwerkje is? Wat zorgden de animaties en achtergronden toch voor een heerlijk fantasierijke sfeer. Er zijn maar weinig spellen waarbij ik de muziek opzich al meer dan de moeite waard vind om apart te luisteren (ook nog eigen werk van de makers)…en het belangrijkste: wat bleef het leveldesign je toch constant motiveren en smullen van de ongekende creativiteit die erin is gestopt. De levels ademden als een prachtig muziekstuk!

Mensen hebben het altijd over mario, maar feitelijk vind ik rayman een veel betere platformklassieker dan de klassieke marioplatformers (super mario bros 1, 2 en 3).

Wat is het dan toch ook jammer dat rayman2 niet bijster origineel was (hoewel het me erg aansprak dat rayman hier als een zachtaardig schatje werd afgeschilderd dat desondanks de heldenmoed had om de wereld te redden) en bij rayman3 zijn ze wat mij betreft helemaal de weg kwijt geraakt, omdat the Raymanfather Michael Ancel toen bezig was met King Kong en hier dus geen aandeel in heeft.

En Rayman-raving-rabbits is lekker gadgetachtig omdat het zo op de wii-mote inspeelt, maar heeft totaal niets meer met het briljante origineel te maken. Deze serie is qua artistieke waarde op zijn hoogtepunt gestopt. Rayman1 lijkt volgens mij niet de geschiedenis in te gaan als baanbrekend en het ultieme voorbeeld van een goed spel. Daar gaat mario mee vandoor. Toch staat Rayman1 wat mij betreft eenzaam aan de top en laat mario ruim achter zich.